Baru-baru ini saya
menghadiri Sesi Penerangan Mengenai Perlembagaan pada 15 Sept 2012 di Dewan
UMNO Pagoh. Sangat menarik penerangan oleh Tn Hj Mahamad Naser bin Disa. Berikut
edaran yang diberikan kepada saya dan saya petik melalui blog http://akarimomar.wordpress.com/2012/04/07/hijrah-minda/
Berikut adalah edaran
tersebut :
Islam Agama Negara: Undang-undang
Tertinggi Negara
Tn Hj Mahamad Naser bin Disa |
Atas sifat dan kedudukan Baginda Yang
Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama Negara (The Supreme Head of Federation),
semua pihak yang ada hubung kait dengan pemerintahan Negara ini juga terikat
untuk melaksanakan sumpah berkenaan kerana segala urusan pemerintahan dalam
Negara ini bersumberkan kepada kuasa eksekutif Baginda sebagaimana yang
termaktub dalam Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan. Justeru, berpaksikan
kepada kedudukan Islam sebagai Agama Negara dan komitmen Ketua Utama Negara,
segala agenda Negara sama ada dalam bentuk dasar mahupun perundangan semestinya
berpaksikan kepada prinsip Islam dan tidak boleh sama sekali menyanggahi atau
menjejaskan ketinggian dan kedaulatan Agama Negara.
Seluruh dasar dan agenda pembangunan
Negara semestinya berteraskan kepada prinsip Agama Negara dan bukan pemikiran
atau pengaruh pemikiran sekularisme dan liberalisme kerana sifat kedua-dua
pemikiran itu masing-masing menyisih dan menghakis agama dari kehidupan bermasyarakat
dan bernegara. Rakyat Negara ini seharusnya menyedari dan bersyukur sebagai
kerangka asas Negara, Islam telah berjaya membuktikan kepada dunia bahawa sifat
kemanusiaan yang dipupuk dalam minda umat Melayu/Islam, Negara Malaysia telah
berjaya membawa semua kaum sama ada yang beragama Islam atau bukan beragama
Islam ke mercu kejayaan dan keamanan yang berpanjangan – bebas dari cengkaman
penjajah dan bebas dari ancaman komunis dan segala bentuk ancaman. Justeru,
ketika rakyat Negara ini menikmati rahmat pembangunan dan keamanan ini, tiada
pilihan lain selain dari terus memartabatkan kedaulatan dan ketinggian agama
Islam sebagai Agama Negara.
Islam yang termaktub dalam
Perlembagaan Persekutuan bukan hanya setakat prinsip kepercayaan dan amal
ibadah khususiyyah semata-mata, malah Islam yang menjadi tanggungjawab
kenegaraan itu adalah Islam yang syumul dan sempurna sebagaimana yang telah
diputuskan oleh mahkamah tertinggi Negara – Mahkamah Persekutuan dalam kes Lina
Joy lwn Majlis agama Islam Wilayah Persekutuan & 1 Lagi [2007] 4 MLJ 585 telah memberikan tafsiran
yang luas kepada Islam yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Islam itu bukan sahaja suatu
himpunan dogma-dogma dan ritual-ritual tetapi ianya adalah juga suatu cara
hidup yang lengkap merangkumi semua bidang aktiviti manusia, persendirian atau
awam, perundangan, politik, ekonomi, sosial, budaya, moral atau kehakiman.”
Penghakisan Kedaulatan
Agama Islam
Walaupun kedudukan dan ketinggian
Islam sebagai Agama Negara sudah terang lagi bersuluh tertera dalam
Perlembagaan Persekutuan, Negara masih lagi dibelenggu dengan pegangan dan
fahaman salah kononnya Malaysia adalah sebuah ”Negara Demokrasi Sekular dengan
Islam sekadar Agama Rasmi”. Fahaman salah ini masih menular dengan meluas,
termasuk di kalangan umat Islam malahan juga di kalangan sebahagian besar ahli
politik, pengamal undang-undang, penggubal dasar sama ada pada peringkat
Persekutuan mahupun Negeri dan juga dalam kalangan majoriti rakyat.
Salah tanggapan terhadap kedudukan
Islam ini jika dibiarkan, boleh mengakibatkan mala petaka besar kepada Negara
ini kerana jika selama ini kedaulatan Islam dalam Perlembagaan hanya berhadapan
dengan pemikiran sekular yang menyempitkan tafsiran Islam kepada hanya sekadar
agama rasmi atau amalan ritual semata-mata, kini Islam berhadapan dengan
cabaran yang lebih besar yang diterajui oleh golongan pemikiran Liberal yang
sifat utamanya ialah menghakis agama dari aspek kehidupan bermasyarakat dan
pemerintahan. Mereka berpegang pada fahaman bahawa agama hanya difokuskan pada
pegangan individu – kepercayaan atau faith sahaja. Ajaran Islam yang sempurna
dan komprehensif itu gambarkan sebagai kejam, ketinggalan zaman, menindas dan
lebih menakutkan – mempelopori keganasan! Ajaran Islam yang bersifat rahmatan
lil’alamin dihujahkan sebagai tidak wajar diguna pakai ke atas penganut agama
lain.
Implikasi besar yang baru melanda
Negara ini akibat dari melebarnya pengaruh fahaman Liberalisme yang sifatnya
menghakis agama ini terbukti menjadi kenyataan apabila sekelompok masyarakat
Malaysia yang menuntut diberikan hak kebebasan orientasi seks yang mereka
rayakan atas nama “Seksualiti Merdeka” telah dirancang ketika musim umat Islam
seluruh dunia melaksanakan ibadah haji dan menjelang sambutan hari kebesaran
Islam iaitu ‘idul adha. Tragedi ini berlaku hanya beberapa bulan selepas
kejadian umat Islam diseret untuk turut sama menyertai majlis kesyukuran agama
lain – Thanksgiving Dinner pada hari ketiga di bulan Ramadhan.
Dalam hal ini pandangan Prof. Ulung
Negara Tan Sri Prof. Dr Muhammad Kamal Hassan[3] amat wajar diberikan perhatian
–
“Umat manusia dan umat Islam sedang berada dalam satu era
pancaroba yang disebut oleh Alan Greenspan sebagai “The Age of
turbulence”(Greenspan, 2008), suatu zaman dalam mana kecemerlangan sains moden
dan sekular telah mencapai kemuncak kegemilangannya dari segi ciptaan-ciptaan
dan penemuan-penemuan saintifik yang menakjubkan (dan yang amat bermanfaat),
tetapi kekufuran, keegoan dan keangkuhan akal (reason) bebasnya telah mencipta
pelbagai jenis malapetaka ekonomi, politik, budaya, intelektual dan moral
kerana membelakangi petunjuk Allah S.W.T., bimbingan para Rasul, hukum-hukum
Allah S.W.T. dan ajaran-ajaran agama Allah S.W.T. Tamadun timpang dan cacat ini
didirikan atas sistem pendidikan moden sekular Barat, yang kemudian diterapkan
di negara-negara orang Islam termasuk dunia Melayu Islam.”
Cabaran-cabaran ini ternyata telah
menjejaskan akhlak umat Islam terutama di kalangan para remaja. Krisis gejala
sosial yang melanda remaja Islam pada masa ini merupakan kesan secara langsung akibat kejutan budaya dan
perubahan nilai serta pemikiran yang melanda masyarakat. Gejala sosial yang
berlaku pada hari ini bolehlah disifatkan sebagai amalan jahiliyyah pada era
globalisasi yang serba maju dan moden. Dalam era pembebasan daripada kawalan
agama ini, remaja pelajar semakin terdedah kepada budaya hedonisme, iaitu suka
berfoya-foya dan berhibur dengan keterlaluan, terjebak dalam amalan seks bebas
atau zina, hamil tanpa nikah, buang bayi, ketagihan arak, dadah
rokok, judi, bahan-bahan lucah, rogol dan banyak lagi masalah sosial
yang cukup membimbangkan.
Hijrah
Minda – Transformasi Pemikiran
Berpaksikan kepada prinsip Rukun
Negara – Keluruhan Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-Undang, umat Islam perlu
melakukan Hijrah Minda atau Transformasi Pemikiran supaya kedaulatan Islam
sebagai Agama Negara sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan
dapat dilaksanakan selaras dengan ajaran dan pegangan Islam sebagaimana yang
terkandung di dalam al Quran dan ajaran Rasulullah SAW. Transformasi utama yang
perlu dirintis oleh umat Islam adalah dengan melakukan pelbagai koreksi atau pembetulan
kepada berbagai salah tanggapan yang pada hakikatnya menjadi “sumbangan
terbesar” kepada segala macam cabaran dan permasalahan yang mencengkam umat
Islam.
Umat Islam berkewajipan untuk
melakukan Transformasi Pemikiran dan proses Hjirah Minda dalam menanggapi
kedudukan Agama Negara supaya roh sebenar “Sumpah Agong” dapat dilaksana dan
direalisasikan secara berkesan. Berbagai persepsi salah tentang kedudukan Islam sebagai Agama Negara
yang selama ini membelenggu pemikiran ummah wajib diperbetulkan. Almarhum Prof.
Ahmad Ibrahim pernah mengutarakan pandangan berhubung dengan perkara ini. Menurut beliau, cara yang lebih baik adalah
dengan melihat Perlembagaan Persekutuan secara positif dan menerimanya serta
berusaha melaksanakannya agar prinsip-prinsip kerajaan Islam dapat
ditegakkan. Perlembagaan Persekutuan
terhasil daripada perundingan dan tolak ansur antara kaum-kaum yang ada di
Malaya dan kemudiannya Malaysia. Kita harus
menghormati perjanjian yang dicapai atas dasar timbang rasa dan persahabatan
itu. Pada masa yang sama, kita wajar
berfikir secara mendalam dan bertindak dengan bijaksana untuk memanfaatkan
Perlembagaan agar usaha menegakkan Kerajaan Islam akhirnya menjadi kenyataan
yang pada masa yang sama mengambil kira kepentingan semua kaum di Malaysia.[4]
Antara salah tanggapan terhadap perkara-perkara asas mengenai
Islam dalam Perlembagaan yang wajib diperbetulkan oleh umat Islam di Malaysia
dalam proses Transformasi Islam ini adalah memperbetulkan –
Salah
tanggapan No. 1 – “Islam sekadar Agama rasmi”.
Ungkapan ini jauh tersasar dari kedudukan yang sebenar
sebagaimana yang termaktub dalam perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan – “Islam
is the religion of Federation…” Ungkapan “rasmi” hanya sekadar tambahan, tetapi
impaknya telah mengelirukan semua pihak dan membuat tanggapan yang salah
mengenai kedudukan Islam di Negara ini hingga menjadi – “Malaysia adalah sebuah
negara demokrasi sekular dengan Islam sebagai agama rasmi.” Hakikatnya ketiga-tiga perkataan – demokrasi,
sekular dan rasmi tidak wujud sama sekali dalam Perlembagaan.
Banyak pihak yang berhujah bahawa
ungkapan ini telah digunapakai dan “diterima” oleh semua pihak sejak Negara
mencapai kemerdekaan. Persoalannya di manakah Keluhuran Perlembagaan dan
Kedaulatan Undang-undang seandainya penerimaan yang tidak betul ini dibiarkan
berterusan? Bagaimana dengan “sumpah Agong” di bawah perkara 37 Perlembagaan
atas nama suci Allah? Hanya orang yang tidak mengenali dan beriman dengan Allah
sahaja yang tergamak untuk menghilangkan ketinggian nilai sumpah Agong itu dan
merendah-rendahkannya kepada hanya sekadar upacara rasmi sahaja.
Salah
Tanggapan Ke 2 – Malaysia Negara Sekular
Berdasarkan fahaman yang tersasar ini
pemikiran sekular terus menular manakala
prinsip ajaran Islam disisihkan. Dalam era Liberalisme yang sedang hebat
melanda kini, ajaran Islam bukan sahaja tidak mendapat perhatian sewajarnya
dalam sistem ekonomi, pendidikan, sosial, budaya, serta lain-lain aspek
kehidupan, malah Islam digambarkan secara negartif dan kejam. Apabila sahaja
disebut tentang Islam, ada yang mengeluarkan kata-kata yang boleh menjerumuskan
kepada kemurtadan – “kalau kita ingin maju, agama perlu ditinggalkan!
Salah tanggapan mengenai hakikat
kedudukan sebenar Islam sebagai Agama Negara menjadi penyumbang terbesar kepada
kelangsungan hayat pemikiran sekular Barat di Negara ini. Faktor utama kepada
pegangan sebegini berpunca daripada
hakikat bahawa Perlembagaan Negara dirintis oleh sebuah suruhanjaya yang
diketuai oleh Lord Reid dengan dianggotai oleh hanya seorang hakim beragama
Islam iaitu Hakim Abdul Hamid dari Pakistan.[5]
Namun begitu tidak ramai yang menyedari fungsi dan peranan Suruhanjaya
ini yang pada hakikatnya hanya menyediakan laporan. Pendekatan Raja-Raja Melayu
untuk memuktamadkan Perlembagaan dengan menerima pandangan Hakim Abdul Hamid
bagi memasukkan prinsip “Islam sebagai Agama Persekutuan” dengan mengenepikan frasa “tetapi ia tidak
menafikan ciri-ciri sekular Negara ini”[6] menghasilkan natijah yang amat
baik untuk Islam – Perlembagaan
Persekutuan bebas dari ungkapan sekular sama sekali.
Persoalannya kenapa Malaysia masih
dianggap sebagai negara sekular? Adakah hanya kerana ayat kedua dalam perkara
3(1) yang berbunyi “but other religion may be practiced in peace and harmony in
any part of Malaysia” telah menukar pegangan negara dari Islam kepada sekular?
Bukankah ajaran Islam itu sendiri memberikan kebebasan manusia yang tidak
beriman untuk mengamalkan ajaran agama mereka tanpa dikenakan paksaan untuk
menerima Islam atau dihalau dari masyarakat Islam? Ternyata limb kedua tersebut tidak sedikitpun
mencacatkan pegangan Islam Negara ini. Pegangan bahawa Malaysia adalah Negara
sekular boleh dianggap sebagai penghinaan kepada undang-undang tertinggi negara
yang meniktiraf Islam sebagai Agama Negara dan komitmen Sumpah Agong atas nama
suci Allah.
Ada pihak yang cuba memberikan hujah
mengelirukan dengan memutarbelitkan kes Che’ Omar Che’Soh yang sering digunakan
oleh pengamal dan pelajar undang-undang dan sesetengah orang Islam kononnya Tun
Salleh Abas pernah memutuskan Malaysia adalah negara sekular. Cerita ini amat
mengelirukan sama sekali kerana Tun Salleh hanya mengatakan undang-undang yang
sedang berkuat kuasa adalah undang-undang sekular dan bukannya Negara ini
Negara sekular. Bahkan Tun Salleh memberikan pendapatnya dalam kes berkaitan
hukuman mati sama ada bercanggah dengan Islam dan bukan isu sama ada Negara ini
Islam atau Negara sekular.
Salah
tanggapan ke 3 – Kedudukan Islam lebih rendah dari Perlembagaan.
Perkara 4(1) Ketinggian
Perlembagaan- tidak menafikan kedudukan
Islam sebagai agama Negara, malah ia memartabatkan perkara 3(1) – Islam Agama
Negara sebagai undang-undang tertinggi. Kenapa kita perlu menjunjung prinsip
sekular Barat yang langsung tidak disebutkan dalam Perlembagaan sebagai
sebahagian dari undang-undang tertinggi Negara, sedangkan peruntukan yang jelas
mengenai Islam sebagai Agama Negara itu adalah perkara yang pertama sekali
disebutkan dalam Perlembagaan, dan diikrarkan oleh YDPA, dikesampingkan dan
dipinggirkan hingga tidak dianggap sebagai undang-undang tertinggi? Terserlah
lah sikap hipocracy kelompok sekular dalam menanggapi kedudukan Islam dalam perlembagaan
mencecah ke tahap pembohongan yang amat besar dalam sejarah Malaysia moden.
Justeru salah tanggapan ini perlu diperbetulkan. Islam sebagai Agama Negara
mesti dihormati dan dipatuhi sebagai Undang-undang Tertinggi Negara. Sebarang
dasar dan undang-undang yang digubal mestilah tidak bercanggah dengan Agama
Negara dan memelihara ketinggiannya adalah menjadi kewajipan pemerintah.
Kewajipan untuk memastikan segala
aspek pemerintahan Negara perlu mematuhi prinsip agama Islam bukan sahaja
berasaskan kepada kedudukan Islam sebagai agama negara, malah ia bertunjangkan
kepada komitmen YDPA sebagai Ketua Utama Negara sebagaimana yang dilafazkan
dalam sumpah baginda. Sumpah Agong yang perlu dilafazkan selaras dengan
kehendak perkara 37 Perlembagaan Persekutuan adalah sepertimana yang dilakarkan
dalam Jadual keempat Perlembagaan Persekutuan.
Salah
Tanggapan ke 4 – Hak Kesamarataan agama
– Equality of Religion
Walaupun Perlembagaan memberikan hak
kebebasan mengamalkan agama-agama, namun hak kebebasan itu perlu dilaksanakan
tertakluk kepada undang-undang tentang moral, ketenteraman dan kesihatan awam
(Perkara 11(5) Perlembagaan Persekutuan). Penyebaran agama-agama lain juga
tertakluk kepada kawalan dan sekatan bagi menghalang ia dari tersebar kepada
penganut Agama Islam. Justeru sebarang perbuatan/aktiviti yang bersifat
mendedahkan umat Islam kepada kepercayaan agama lain boleh dikawal dan dihadkan
(restrict and control).
Ternyata bahawa prinsip kesamarataan agama yang menjadi
pegangan sesetengah pihak di Negara ini adalah tidak berasaskan pendekatan
Perlembagaan. Terdapat pelbagai peruntukan yang menyerlahkan keistimewaan
kedudukan Islam sebagai Agama Negara. Mahkamah tertinggi Negara dalam banyak
kes telah memutuskan bahawa Islam sebagai agama bagi persekutuan tidak sama
dengan agama –agama lain.
“…kedudukan Islam dalam Perlembagaan
Persekutuan adalah berlainan daripada kedudukan agama-agama lain. Pertama,
hanya Islam, sebagai satu agama, yang disebut dengan namanya dalam Perlembagaan
Persekutuan, iaitu sebagai ‘agama bagi Persekutuan’ … Perkara 3 Fasal (1).
(Tun Ahmad Fairuz dalam kes Lina Joy merujuk kepada pandangan
Tun Abdul Hamid Mohamad dalam kes Kamariah Ali.)
Agama-agama lain boleh diamalkan selagi ia tidak memecah
keamanan, namun jika amalannya sudah menampakkan tanda-tanda tidak harmoni dan
boleh memecah keamanan, maka amalan berkaitan perlu dihalang.
Ketinggian Islam juga terserlah
menerusi Perkara 12(2) Perlembagaan Persekutuan yang hanya membolehkan Kerajaan
Negeri atau kerajaan Persekutuan untuk memperuntukan kewangan dan menubuhkan
atau membantu menubuhkan apa-apa institusi berkaitan agama Islam. Oleh kerana
itu cadangan untukmenubuhkan suatu suruhanjaya yang dinamakan Suruhanjaya
antara Agama (Inter-faith Commission-IFC) yang pernah dicadangkan penubuhannya
sebagai sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang termasuk ke atas agama Islam tidak boleh
dilaksanakan kerana ia bersifat menyematarafkan agama Isam sebagai Agama Negara
dengan agama-agama lain.
Salah Tanggapan ke 5 – Legasi Penjajah yang bercanggah
dengan Islam dianggap sistem konvensional manakala sistem Islam sekadar
alternatif.
Sistem perundangan masih bersandarkan
undang-undang common law Inggeris, sedangkan tiada peruntukkan dalam Perlembagaan
yang mewajibkan undang-undang sekular itu diteruskan. Bahkan undang-undang yang
membolehkan ia terus bernafas di negara ini selepas Merdeka sebenarnya terletak
dalam bahagian Temporary and Transition – Sementara dan Peralihan. Civil Law
Act 1956 hanya membenarkan rujukan kepada Undang-undang Inggeris sekiranya
keperluan setempat memerlukannya. Rujukan kepada prinsip undang-undang
Islam dalam sistem perundangan langsung
tidak dikembangkan. Hanya dalam aspek yang mendatangkan keuntungan ekonomi,
rujukan kepada Islam diberikan seperti perbankan Islam.
Sistem pendidikan Islam hanya sekadar
alternatif sedangkan ia sewajarnya menjadi sistem pendidikan mainstream
berdasarkan kepada kedudukan Islam sebagai agama Negara. Gejala sosial yan
berpuca dari penyisihan Islam dari kehidupan tidak dapat disembunyikan lagi.
Sebarang usaha untuk menyembunyikannya bagaikan menutup bangkai gajah. Umat
Islam makin perlu diberikan hak untuk kembali kepada sistem pendidikan yang berteraskan Agama Negara secara sempurna
bukan sekadar pendidikan alternatif. Kelompok yang memahami dan mengerti agama
perlu diberikan ruang dan peluang yang sewajarnya. Kelompok agama sering
dipersalahkan kerana dikatakan gagal mengemukakan cadangan penyelesaian, namun
semasa menggubal dasar atau pelan pelaksanaan sesuatu program, pandangan dan
ulasan agama tidak diberikan perhatian.
Salah
tanggapan Ke-6 Memperjuangkan Islam
dianggap cenderung kepada Golongan Kiri.
Pihak-pihak yang menyuarakan
supaya negara ditadbir menurut prinsip
dan dasar Islam dilabelkan dengan
pelbagai gelaran negatif – golongan fanatik, pemecah perpaduan, extremist,
fundamentalis, terrorist, talibanese dan disisihkan dari arus perdana.
Pendekatan sebegini adalah amalan di zaman penjajahan di mana para pejuang
agama yang lantang menuntut Islam dimartabatkan dinyahkan sama ada dalam
kurungan atau ditransfer jauh ke pendalaman dan tidak dinaikkan pangkat. Mereka
yang cenderung kepada agama termasuk sekolah-sekolah agama dilabelkan sebagai
anti-establishment. Pendekatan penjajah ini sedikit sebanyak telah mempengaruhi
sesetengah pihak yang bersikap negatif kepada apa saja program pendidikan
keagamaan dan melemparkan pelbagai tohmahan kepada guru-guru atau golongan
pelajar yang cenderung kepada agama hingga disisihkan dari peluang-peluang
tertentu. Ada juga sekolah-sekolah, bahkan sekolah-sekolah agama turut serta
mengekang para pelajar dari mendalami agama Islam menerusi kegiatan dakwah.
Sedangkan usaha dan kegiatan keagamaan mereka ini adalah selaras dengan
Perlembagaan Persekutuan untuk memartabatkan Islam.
Hari ini, apabila kita berhadapan
dengan pelbagai tekanan dan cabaran sekularisme dan liberalisme yang
menghasilkan gejala sosial yang tidak terkawal dan jurang perbezaan ekonomi
yang amat lebar, kelompok agama ini terus menerus dipersalahkan kononnya tidak
pro-aktif dalam menyebarkan ajaran agama untuk menyekat gejala sosial.
Salah
tanggapan ke 7 – Islam Tanggung jawab Negeri
Oleh kerana pentadbiran hal ehwal
agama Islam secara tradisinya berada di bawah kuasa Sultan/Raja sebagai ketua
agama, tuntutan supaya ajaran Islam dipatuhi dalam sebarang
penggubalan/pelaksanaan dasar atau
undang-undang di peringkat persekutuan sering kali diketepikan atas alasan
tanggungjawab memelihara Islam adalah terletak di bawah urusan Negeri. Sedangkan
sebahagian besar urusan pemerintahan dan pentadbiran Negara berada dalam
senarai Persekutuan. Justeru adalah menjadi tanggungjawab persekutuan untuk
memastikan penggubalan atau pelaksanaan dasar bagi semua perkara-perkara yang
tersnarai dalam senarai persekutuan Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan
sama ada yang berkaitan ekonomi, pendidikan, perdagangan, dan lain-lain lagi
digubal dan dilaksanakan secara mematuhi dan selqaras dengan ajaran Islam atau
tidak menjejaskan Islam sebagai agama Negara.
Dengan pendekatan sedemikian kita
tidak akan mendengar lagi suara-suara sumbang yang menuntut hak kebebasan dari
pengaruh dan unsur Islam sebagai salah satu hak kebebasan beragama. Prof
Muhammad Imam ketika mengupas kewajipan mengenai Islam di bawah Perkara 3(1)
Perlembagaan Persekutuan berpendapat[7] –
This provision worded as it is, lends itself to a persuasive
interpretation that it casts upon the ‘Federation’ a positive obligation to
protect, defend and promote the religion of Islam and to assist, enable and
facilitate Muslims, individually or collectively, to order their lives in
accordance with the Injunctions of Islam.
Said Maulana S. Abdul Ala Maududi:
A very large part of the Islamic system of law, however,
needs for its enforcement, in all its details, the coercive powers and
authority of the state. Political power is essential for protecting the Islamic
system of life from deterioration and perversion, for the eradication of vice
and the establishment of virtue and, finally, for the enforcement of all these
laws that require the sanction of the state and the Judiciary for their
operation.
Sesetengah pihak tidak begitu selesa untuk merangka atau
melaksanakan dasar atas semangat dan roh agama Negara tetapi lebih memberikan
penekanan kepada prinsip-prinsip lain seperti toleransi perpaduan, kemajuan
material, kecemerlangan duniawi, pengiktirafan antarabangsa, hak asasi dan
sebagainya. Dalam memerangi rasuah sebagai contohnya, penekannan lebih
diberikan kepada undang-undang dan moraliti mengatasi aspek pematuhan kepada
nilai murni agama Negara yang pada hakikatnya lebih mampu untuk mencegah dari
berleluasanya sebarang bentuk penyelewengan, rasuah dan pecah amanah yang
dikeji oleh Islam.
Salah
Tanggapan ke 8 – Pihak Berkuasa Agama Negeri Berada di bawah Kawalan Kerajaan
Negeri.
Perlembagaan Persekutuan dan
Perlembagaan negeri-negeri memartabatkan Sultan atau YDPA sebagai Ketua Agama
Islam Negeri. Dalam hal pentadbiran Agama Islam Baginda dibantu oleh Majlis
Agama Islam Negeri (MAIN) yang merupakan pihak berkuasa agama Negeri yang utama
selepas Sultan/YDPA. Walau bagaimanapun kedudukan ini sering disalah tanggap.
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) atau Kerajaan Negeri sering dianggap
sebagai pihak berkuasa termasuk dalam hal ehwal agama yang termaktub dalam
butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.
Fahaman dan pendekatan sebegini adalah bercanggah dengan
Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri. Islam sebagai Agama Negeri
dan Agama Negara tidak tertakluk di bawah kuasa politik. Sebaliknya Kerajaan
Negeri yang tertakluk kepada prinsip Islam dalam menjalankan pemerintahan
Negeri. Justeru, walau pun menjadi kewajipan kepada Kerajaan Negeri menyediakan
kewangan, kemudahan dan pegawai-pegawai untuk berkhidmat kepada MAIN, namun
MAIN TIDAK bertanggungjawab (accountable) kepada Kerajaan Negeri kerana MAIN
bertanggungjawab terus kepada YDPA/Sultan. Begitu juga para pekhidmat awam
Negeri yang ditugaskan dalam hal ehwal berkaitan agama seperti JAIN, Jabatan
Mufti, Mahkamah Syariah adalah bertanggungjawab kepada MAIN dan bukan kepada
Kerajaan Negeri.
Kerajaan Negeri masih bertanggungjawab untuk melakukan
pembangunan dalam hal ehwal agama Islam tetapi tertakluk kepada kawalan dan
kebenaran MAIN. Justeru adalah tidak wajar bagi mana-mana Kerajaan Negeri untuk
mencampuri hal-hal berkaitan penentuan hukum Syarak walaupun ia berkewajipan
untuk mematuhi dan menghormati hukum Syarak yang diperkenankan oleh Sultan
sebagai Ketua Agama Negeri.
Salah
Tanggapan ke 9 – Sejarah Islam Negara Bermula pada 1957
Kegemilangan sejarah Negara bukanlah
hanya bermula selepas kemerdekaan dicapai pada 31 Ogos 1957 atau semasa
pembentukan Malaysia pada September 1963, malah kedaulatan kerajaan-kerajaan
Melayu telah lama berdiri teguh sejak berabad-abad lamanya. Jika disandarkan
pada Batu Bersurat Terengganu, kedaulatan Kerajaan Melayu yang berteraskan
ajaran Islam telah bertapak kukuh sejak kurun ke-13 lagi. Fakta ini diteguhkan
lagi melalui pemakaian undang-undang kanun-kanun Negeri-Negeri Melayu (Malay
Digest) yang berlandaskan hukum Syarak. Fakta sejarah juga membuktikan bahawa semasa
Sistem Residen berkuat kuasa di Negeri-negeri Melayu, Raja-raja Melayu tetap
berdaulat –
The Resident System did not change the status of the Malay
States to be part of British Colony. In 1878 The Colonial secretary has written
a letter to the Resident of Pahang –
The Residents have been placed in the native states as
advisers, not as rulers, if they upon themselves to disregard this principle,
they will most assuredly be held responsible if trouble springs out of their
neglect of it.[8]
Percubaan British untuk menjajah Tanah Melayu melalui gagasan
Malayan Union pada tahun 1946 telah gagal apabila dibantah keras oleh orang
Melayu ketika itu. Justeru, Negeri-Negeri Melayu terus bernaung di bawah
perlindungan dan nasihat Residen British yang kemudiannya membentuk Persekutuan
Tanah Melayu pada tahun 1948. Perlu disebut bahawa pada waktu itu, Raja-Raja
Melayu terus berdaulat, manakala Residen dan Residen Jeneral British hanya
berperanan sebagai penasihat.
Terdapat beberapa ciri tempatan yang kesemuanya menekankan
bahawa Perlembagaan Persekutuan bukanlah sesuatu yang asing. Kedudukan raja,
hak keistemewaan orang Melayu, kedudukan Islam serta Bahasa Melayu adalah
lanjutan sistem dan unsur-unsur tradisional yang telah wujud sebelum kedatangan
British lagi. Perkara ini boleh dianggap istimewa kerana peruntukan berkenaan
tidak boleh dipinda melalui suara majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat dan
Negara.[9]
Mengenai Islam pula, kedudukan Islam adalah penerusan
daripada peruntukan yang ada dalam perlembagaan negeri Melayu sebelum tahun
1957. Walaupun perlembagaan bertulis boleh dikatakan sebagai satu fenomena yang
baru, penetapan Islam sebagai agama negeri boleh dilihat sebagai usaha untuk
mengakui dan menjelaskan nilai dasar negeri Melayu. Sebelum kedatangan British
perkara ini mungkin tidak perlu kerana sebelum itu tidak wujud masyarakat bukan
Islam yang besar jumlahnya. Mungkin boleh juga dihujah bahawa keadaan sebelum
British juga tidak menghendaki perlunya Islam dinyatakan secara rasmi dalam
undang-undang tubuh negeri Melayu.
Umat Islam berkewajipan untuk mempertahankan sejarah
Kedaulatan Islam yang cuba dihakis oleh pihak-pihak yang tidak
bertanggungjawab. Ini bagi mengelakkan berulangnya sejarah Kedaulatan
Kesultanan Melayu/Islam yang sengaja dihakis dari lakaran sejarah Nusantara.
Hari ini terdapat cubaan menghakis sejarah kedaulatan kesultanan Kedah di Pulau
Pinang melalui My Balik Pulau dan Sejarah Islam di kawasan Batu Uban Pulau
Pinang yang mendahului kedatangan Francis Light. Pengajaran perlu diambil dari
Hukum Kanun Melayu (Malay Digests) terus
menerus dihakis daripada menjadi sumber undang-undang setelah diketepikan
dengan kedatangan Common Law Inggeris.
Kini umat Islam sedang berhadapan dengan cubaan menghakis
Kedaulatan Islam dengan mengutamakan salah tafsiran dan salah tanggapan
mengatasi peruntukkan sebenar dalam Perlembagaan. Walaupun Perlembagaan
Persekutuan (Perkara 3(1)) memartabatkan
Islam sebagai Agama Negara, Malaysia masih dianggap sebagai “Negara Sekular
dengan Islam sebagai Agama Rasmi”.
Salah Tanggapan Ke 10 – Islam Tertakluk Kepada Pendekatan
Politik
Kebelakangan ini, apabila tanggungjawab memelihara agama
Islam dilaksanakan tanpa sebarang pemantauan, wujud kecenderungan sesetengah
pihak untuk menggadai kepentingan agama Islam demi meraih sokongan politik.
Nama suci Allah tergamak dibiarkan untuk digunakan secara sewenang-wenangnya
oleh agama lain atas nama hak asasi manusia. Sedangkan hakikatnya ia sebahagian
dari usaha untuk mengelirukan umat Islam dengan merendahkan nama suci Allah
yang termaktub dalam al-Quran kepada hanya sebagai terjemahan kepada perkataan
god dalam bahasa Inggeris. Justeru, nama suci Allah terdedah kepada
penyalahgunaan oleh pelbagai pihak untuk digunakan kepada makhluk-makhluk yang
mereka anggap sebagai tuhan mereka.
Adakah wajar demi kepentingan politik kita membiarkan
orang-orang bukan Islam meng”allah”kan apa saja yang mereka anggap tuhan.
Tentulah amalan sedemikian boleh mengakibatkan redha kepada syirik. Memang kita
amat gembira jika penganut agama lain mahu menganggap Allah sebagai tuhan yang
maha tinggi, tetapi perbuatan menyifatkan nama Allah hanya sekadar nama am yang
bermaksud “tuhan” amatlah merbahaya dan satu penghinaan kepada ajaran Islam dan
umat Islam yang beriman Allah adalah nama khas yang suci bagi Tuhan pencipta
sekalian alam – lafzul jalaalah – bukan sekadar a mere word! ALLAH is the one and only god, other gods are
not ALLAH!
Begitu juga keadaannya apabila pertimbangan politik memainkan
pengaruh yang penting dalam isu Bible Bahasa Melayu, amatlah tidak wajar isu
agama dijadikan bahan political bargaining. Berbagai perkataan bersumberkan
ajaran Islam diselewengkan maksudnya dalam bible Bahasa Melayu itu, namun oleh
kerana suara umat Islam sudah tidak lagi begitu penting, maka pelbagai pihak
cuba menangguk di air keruh dalam situasi politk semasa. Natijahnya ketinggian
dan kesucian agama Islam sebagai agama Negara sudah dijadikan bahan political
bargaining.
Implikasi Salah Tanggapan Terhadap Islam dibiarkan berterusan
Kesan serangan pemikiran ideologi Barat telah mengakibatkan
sistem nilai dan pemikiran serta cara hidup masyarakat Malaysia terutama remaja
tersasar daripada norma-norma yang sepatutnya menjadi asas bagi penggemblengan peranan remaja secara agresif
dalam masyarakat. Prof. Ulung Negara, Tan Sri Prof. Dr. Mohd. Kamal bin Hassan
menukilkan bahawa:
Aliran-aliran yang ingin melemahkan pengaruh nilai-nilai
budaya, agama dan moral tempatan itu dibawa masuk oleh unsur-unsur ekonomi
kapitalistik tempatan atau antarabangsa yang mementingkan keuntungan kewangan
semata-mata tanpa mempedulikan isu tanggungjawab sosial atau moral. Pelbagai saluran akan digunakan untuk
mencapai matlamat ekonomi dan budaya bebas mereka, termasuk industri-industri
pengiklanan, perfileman, fesyen, muzik, hiburan, pelancongan, media cetak,
media elektronik dan Internet.”.
Pemikiran ekonomi kapitalisme yang hanya menitikberatkan
keuntungan material pihak pemodal semata-mata tanpa memberikan perhatian kepada
kemaslahatan masyarakat. Sebagai pemilik modal, mereka bebas melakukan apa
sahaja sehingga sanggup merobek sistem keadilan/perundangan dan juga agama bagi
memenuhi kehendak dan memperoleh keuntungan. Golongan ini sentiasa
memperjuangkan kebebasan dari semua aspek termasuklah kebebasan dalam beragama,
kebebasan dalam tingkah laku, kebebasan dalam menyuarakan pendapat, dan
kebebasan dalam pemilikan harta berpandukan sistem kapitalis.
Kelompok kapitalis ini juga tergamak melakukan manipulasi dan
eksploitasi secara berleluasa melalui kegiatan perniagaan berasaskan seks,
penipuan, pemerdagangan orang atau memperguna wanita-wanita yang terdesak dalam
kehidupan materialistik bagi mendapatkan keuntungan. Akibatnya, industri yang
berasaskan seks bebas dan zina dipromosikan secara berleluasa termasuk
mendirikan pusat-pusat hiburan dan maksiat yang menjadikan remaja wanita
sebagai alat tarikan pelanggan seperti GRO, pelayan, teman sosial malah sebagai
pelacur.
Secara umumnya kelompok kapitalis meraih keuntungan besar
dengan tersebarnya pengaruh fahaman
liberalisme yang berkembang di negara ini yang telah meresap ke dalam semua
bidang kehidupan seperti liberalisme ekonomi, budaya, politik, dan agama.
Gerakan liberalisme ini memperjuangkan demokrasi, fahaman persamaan semua
agama, fahaman persamaan hak antara lelaki dan perempuan serta mempromosikan
kebebasan. Sebagai contoh, golongan ini memperjuangkan hak kebebasan seks
seperti lesbian dan homoseksual, hak untuk berpakaian secara menjolok mata dan
bersosial secara terlampau, hak pengguguran anak selain penentangan terhadap
hukum dan undang-undang kekeluargaan Islam yang diperuntukkan di bawah
undang-undang Syariah seperti poligami, pembahagian harta pusaka, kuasa talak
dan sebagainya. Bagi merealisasikan keinginan mereka, golongan ini mentafsirkan
hukum agama mengikut rasional akal dan realiti semasa. Mereka yang berpegang
teguh pada agama dikatakan golongan fundamentalis yang kolot dan jumud kerana
tidak mengikut peredaran masa.
Fahaman Liberalisme ini menegaskan kepentingan bahawa manusia
mempunyai kebebasan diri untuk menjalani kehidupan tanpa sebarang ikatan dengan
sebarang bentuk tradisi, termasuk Tuhan dan agama. Hal ini menjadikan manusia
hidup tanpa garis panduan terhadap apa yang dilakukannya dan seterusnya
mewujudkan pemikiran kontemporari yang meraikan kepelbagaian budaya, amalan dan
prinsip. Interaksi global juga telah menyebabkan manusia menjadi objek konsumer
yang diperdagangkan menerusi hedonisme anjuran Barat. Secara dasarnya,
globalisasi yang merupakan produk Liberalisme ini telah mencabul kedaulatan
sesebuah negara dan bangsa sama ada dari segi agama, budaya, bahasa dan juga
undang-undang.
Dalam era Liberalisme ini, struktur kehidupan sosial masyarakat
telah banyak berubah. Budaya moden telah mempengaruhi tingkah laku dan cara
berfikir termasuklah penghayatan terhadap ajaran agama. Gaya hidup moden juga
menjadikan sebilangan masyarakat bersikap individualistik, mengabaikan sikap
kekeluargaan, kejiranan dan bermasyarakat serta tidak mengambil peduli terhadap
gejala sosial yang berlaku di kawasan kejiranan dan tempat-tempat awam seperti
jiran yang tinggal bersekedudukan, berkelakuan tidak sopan di tempat awam,
berpakaian menjolok mata dan sebagainya.
Tindakan oleh beberapa pertubuhan Badan-Badan Bukan Kerajaan
(NGO) dengan sokongan kelompok politik yang mendesak Kerajaan supaya tidak
menggunakan undang-undang bagi mengawal masalah keruntuhan akhlak di Negara ini
telah membuka ruang yang lebih luas kepada berleluasanya aktiviti gejala sosial
dan eksploitasi wanita dalam masyarakat yang tidak mencampuri urusan peribadi
orang lain.
Peranan institusi agama sentiasa disekat dan dikritik hebat
serta diletakkan di bawah pengaruh politik, sedangkan institusi agama
bertanggungjawab terus kepada Sultan sebagai Ketua Agama. Keadaan ini
mewujudkan sindrom takut dan bimbang di kalangan pihak berkuasa agama untuk
menyusun langkah bagi memastikan prinsip dan nilai agama terus terpelihara.
Pemikiran dan pendekatan sebegini adalah berpunca dari salah
tanggapan yang meluas terhadap kedudukan Islam di Negara ini. Apa yang
dikesalkan ialah golongan yang berpemikiran Liberal ini cukup berpengaruh dan
sedang giat melebarkan pengaruh mereka di kalangan generasi muda yang berminat
kepada agama. Dominasi golongan yang berpemikiran Liberal ini mempunyai agenda
besar (grand design) untuk menghakis pengaruh agama dalam aspek kenegaraan dan
hidup bermasyarakat.
Kedudukan Islam sebagai agama Negara bukan sahaja
dikesampingkan dengan merendahkan martabatnya kepada sekadar agama rasmi, malah
gerakan untuk terus menghapuskan unsur-unsur pegangan kepada agama Islam juga
sedang berlangsung dengan hebat. Kelompok Liberal ini bukan sahaja setakat cuba
memperluaskan pengaruh mereka dalam politik malah mereka sering mencabar
kedudukan agama Islam hingga ke peringkat Mahkamah tertinggi Negara menerusi
kes-kes yang mereka wakili.
Ternyata pemikiran Liberal ini bukan sahaja didokong oleh
kelompok-kelompok kecil yang berpakaian sebagai NGO malah ia sudah berdiri
teguh sebagai aliran politik sama ada dalam parti pemerintah atau pembangkang.
Fakta yang dikeluarkan oleh pelbagai agensi Kerajaan
membuktikan bahawa betapa meruncingnya gejala sosial yang melanda masyarakat
khususnya yang melibatkan golongan wanita yang dipercayai akibat dari menular
budaya hidup bebas berpaksikan pemikiran Liberal ini antara lain, seperti yang
berikut:
(a) perangkaan
Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) 2011, mencatatkan jumlah kelahiran anak tidak
sah taraf yang didaftarkan antara tahun 2006-2010 adalah sebanyak 234,647.
Daripada jumlah tersebut, seramai 80,979 atau 34.5% adalah bayi yang ibu
kandungnya beragama Islam. Jumlah anak luar nikah pasangan Islam menunjukkan
pola meningkat dalam tempoh lima tahun sejak tahun 2006 (Berita Harian, 21 Mac
2011);
(b) sebanyak 280
kes buang bayi dilaporkan bagi tahun 2005 hingga April 2010 di seluruh negara
(PDRM 2010). Setiap kali berakhirnya sambutan yang membabitkan kemeriahan pada
sebelah malamnya di negara ini, tiga bulan selepas itu akan menyaksikan
peningkatan kes buang bayi dan mengandung anak luar nikah. Tempoh ini ibarat
“musim mengawan” kerana tiga bulan selepas itu rumah perlindungan dan seluruh
negara akan mencatat kes buang bayi sama ada masih hidup atau janin yang
dibuang dalam semak, belakang rumah, pusat pembuangan sampah, bawah pokok,
dalam longkang dan juga tandas;
(c) data yang dikeluarkan
oleh Berita Nasional Malaysia (BERNAMA) pada tahun 2005 menunjukkan kes
pelacuran kanak-kanak dengan purata 150 – 160 gadis tempatan yang di tahan
setiap tahun. Dianggarkan 150 ribu wanita terbabit dalam kegiatan pelacuran
dengan sejumlah besarnya adalah wanita dewasa;
(d) PDRM 2010
juga telah mencatatkan jumlah kes rogol bagi tahun 2008 hingga April 2010
adalah sebanyak 8227 kes. Kes mencabul
kehormatan juga menunjukkan statistik yang tinggi iaitu sebanyak 4894 kes
dilaporkan bagi tahun 2008 hingga April 2010 di seluruh negara; dan
Peningkatan keterlibatan remaja Melayu Islam dalam gejala
sosial amat membimbangkan. Ia berpunca dari budaya hedonisme yang dilancarkan
secara besar-besaran oleh kelompok kapitalis atas nama pembangunan dan kemajuan
material. seperti lakonan, nyanyian dan
tarian yang berunsur seks dan kerendahan akhlak, peragaan, ratu cantik,
pengiklanan komersial, gadis grand prix, yang jelas mencemar nama baik agama
Islam.
Lakukan Hijrah Minda
Pemangku Raja Perak, DYTM Raja Nazrin Shah ketika
menyampaikan Titah Diraja sempena Kongres Majlis Agama Islam seluruh Malaysia
pada 26 September 2011 di Dewan Merdeka PWTC yang baru lalu telah menyarankan
supaya Majlis Agama Islam Negeri menghayati tafsiran Islam yang syumul yang digariskan
oleh Hassan Al Banna –
“…Usul Ishrin menggariskan Islam ialah sistem yang syumul
merangkumi seluruh aspek hidup, Islam adalah negara dan watan, pemerintah dan
umat, akhlak dan kekuatan, rahmat dan keadilan, kebudayaan dan undang-undang,
ilmu dan kehakiman; Islam merangkumi material dan harta benda, usaha dan
kekayaan, jihad dan dakwah, tentera dan fikrah, akidah yang benar dan ibadat
yang sah.
Baginda selanjutanya bertitah menjunjung kesyumulan Islam dan
menyeru Majlis-majlis Agama Islam Negeri melakukan transformasi agenda dan
transformasi pendekatan yang semestinya merangkumi transformasi pendekatan
pendidikan.
“Insan yang menerima Islam sebagai pegangan agamanya,
memiliki ikatan dan komitmen yang mendalam kepada Tuhan Maha Pencipta. Islam
adalah Addin, satu cara hidup yang lengkap dan berkesinambungan, mengaitkan
kehidupan di alam dunia dan di alam akhirat, perlu dibincangkan secara
berintegrasi tanpa memisahkan komponen duniawi dengan komponen ukhrawi.
‘MAJLIS’ wajib menghayati tafsiran sedemikian dalam hasrat melakukan
transformasi peranan, transformasi agenda dan transformasi pendekatan.”
Prof Ulung Negara mengemukakan cadangan pembaharuan[10]
Penyatuan Kecemerlangan Intelektual, Kecemerlangan Akhlak dan
Ketakwaan Kepada Allah S.W.T.
Sudah sampai masanya paradigma pembangunan atau modenisasi
sekular yang telah menimbulkan sekian banyak krisis dan malapetaka moral
diganti dengan paradigma pembangunan integral yang memberi tempat sewajarnya
kepada dimensi kerohanian dan budi pekerti sebagai teras kemajuan hakiki insan.
Tetapi paradigma pembangunan integral yang dikehendaki oleh pandangan alam
Tauhidi tidak mengecilkan atau mengasingkan dimensi ilmu pengetahuan tentang
alam dan tentang kehidupan di dunia. Pendekatan integral ini harus menuju ke
arah melahirkan generasi muda Islam model Ulu’l-Albaab yang mempunyai
kecemerlangan ilmu bersama dengan kecemerlangan akhlak, budi dan ketakwaan.
Dengan berpandukan prinsip al-wasatiyyah
yang sejati, kecenderungan untuk melampaui batas intelektualisme yang wajar
atau sebaliknya, atau ke arah spiritualisme yang melampaui batas dapat
dihindari. Masyarakat dan budaya orang Melayu Islam di Asia Tenggara
tradisional pada umumnya lebih cenderung ke arah pola kehidupan yang sarat budi
mulia, tetapi kurang memberi perhatian kepada penguasaan ilmu semasa, apa lagi
kecemerlangan dalam bidang itu. Sedangkan golongan menengah baru dan elit-elit
kota umumnya lebih cenderung menekankan penguasaan ilmu-ilmu dunia dan
ketrampilan-ketrampilan professional dan teknikal, lalu mengabaikan
kecemerlangan budi dan kedalaman takwa kepada Allah S.W.T., dengan segala
akibatnya yang tak perlu dihuraikan di sini.
Perlu diingat bahawa slogan “mengejar kecemerlangan” (the
quest for excellence) dalam konteks sistem ekonomi sekular dan sistem
pendidikan sekular telah menimbulkan gejala “pemujaan kehendak pasaran” dan
“the religion of the market”. Pasaran bebas dalam sistem ekonomi kapitalisme
tidak mementingkan kecemerlangan akhlak, budi mulia atau ketakwaan kepada Allah
S.W.T. Set minda perniagaan (business mindset) pun menular masuk dalam
institusi-institusi pendidikan dan pengajian tinggi. Pengaruh ini
memperkukuhkan budaya kecemerlangan ilmiah dan teknikal yang bersifat
utilitarian dan bebas nilai akhlak atau budi mulia. Gejala ini telah melahirkan
satu jenis “penyakit” baru yang, oleh sebahagian pemerhati di Barat, dinamakan
sebagai “the cancer of commercialisation” (barah komersialisasi) yang
menghinggapi beberapa universiti di dunia, termasuk universiti-universiti yang
terkenal seperti Universiti Harvard dan Chicago. Penyakit yang muncul atas nama
“kecemerlangan sekular” ini diberi nama oleh Prof. Harry Lewis (mantan dekan di
Harvard Universiti yang telah bertugas selama 32 tahun di universiti itu)
sebagai “EXCELLENCE WITHOUT A SOUL”. Konsep kecemerlanagn Islami (al-itqaan,
al-ihsaan, al-tafawwuq) tidak berat sebelah, tidak lupa kepada keluhuran budi
dan kemurnian takwa; malah model kecemerlangan para ulamak besar zaman silam
dan model Ulu’l-Albaab menjanjikan suatu kecemerlangan bersepadu yang
berteraskan pencapaian hasanah fi’d-dunyaa dan hasanah fi’l-aakhirah.”
Kesimpulan
Hijrah Minda sebagai agenda transformasi Islam adalah
tuntutan yang sewajarnya dilaksanakan oleh setiap individu muslim tanpa mengira
latar belakang politik. Adalah dijangkakan sekiranya semua salah tanggapan ini
tidak diislahkan secara menyeluruh dan berkesan, agama Islam akan menjadi
amalan ritual yang berpusat di masjid-masjid dan tanah perkuburan sahaja. Pada
hari ini fahaman sebegini sudah menular dengan luas di kalangan umat Islam
sendiri. Malah tanggapan negatif terhadap institusi agama semakin meluas di
kalangan generasi muda negara. Jika
ditafsirkan dengan betul, Perlembagaan Persekutuan bukan hanya
memberikan laluan untuk negara ini ditadir menurut prinsip Islam, malah ia
adalah suatu kewajipan! Sebaliknya jika ditafsir secara liberal, liberal lah
jadinya Negara ini, terhakislah Islam yang selama ini menjadi identiti umat dan
masyarakat Melayu Nusantara.
[1] Peguam Kanan
Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI);
Pembentangan Kertas Kerja semasa Majlis Perdana Ulama’ – Umarak + Imam Bersama
YAB Perdana Menteri Malaysia pada 20 Muharram 1433/16 Disember 2011 di Dewan
Merdeka PWTC.
[2] Federal Constitution
[3] Mohd.Kamal bin
Hassan, 2010 Pengkaedahan Pendidikan
Melayu Islam
[4] Ahmad Mohamed
Ibrahim, 2000, “Prinsip-Prinsip Perlembagaan Islam dan Perlembagaan Malaysia”
dlm. Pemerintahan Islam dalam Masyarakat Majmuk, Kuala Lumpur : Institut
Kefahaman Islam Malaysia, hlm. 132.
[5] Menurut Suruhanjaya Reid (Report of the Federation of
Malaya Constitutional Comission, London, Her Majesty’s Statitonery Office, 1957
No. 330 or the Reid Commission Report) mengenai agama Islam:
’…The observation of this principle shall not impose any
liability on non-Muslim natives professing and practising their religions and
shall not imply that the State is not a secular State…’
Begitu juga dengan kenyataan daripada Hakim Abdul Hamid,
salah seorang ahli Suruhanjaya Reid mengenai ‘Islam as a State Religion’, di
mana kata beliau, pada perenggan 11:
‘It has been recommended by the Alliance that the Commission
should contain a provision declaring Islam to be the religion of the State. It
was also recommended that it should be made clear in that provision that a
declaration to the above effect… will not prevent the State from being a
secular State…’
[6] saranan Kertas Putih (White Paper) iaitu:
‘There has been included in the Federal Constitution a
declaration that Islam is the religion of the Federation. This will not in no
way affect the present position of the Federation as a secular state…’
[7] Freedom Of
Religion Under Federal Constitution Of Malaysia – A Reappraisal, Mohammed Imam;
[1994] 2 CLJ lvii (June)
[8] Colonial Secretary to Residents, May 17, 1878; E.Sadka,
The Malay States 1874-1895, p.102.
[9] Perlembagaan
Sebagai Sebuah Pernyataan Sejarah Dan Tradisi Negara, Dr. Abdul Aziz Bari
Kulliyah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
[10] Mohd.Kamal Hassan, 1988. Pendidikan dan Pembangunan:
Satu Perspektif Bersepadu; Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.
Mohamad Kamil bin Majid et al – Pemikiran Wasatiyyah
Menghadapi Pemikiran Liberal
Tiada ulasan:
Catat Ulasan